021-88323299
service[at}hamchap.ir
همچاپ

| وبلاگ | بهتر است بدانید


نکات مهم روان‌شناسی کارت ویزیت


نکات مهم روان‌شناسی کارت ویزیت

کار روی روان‌شناسی کارت ویزیت آنقدر مهم است که روان‌شناسی این محصول تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از نیازهای روانی مشتری به نفع خود استفاده کنید. همه انتظار دارند که روی کارت ویزیت اسم، عنوان شرکت و اطلاعات تماس قید شده باشد، پس در صورتی که از نکات ظریف و قابلیت‌های روان‌شناسی کارت ویزیت آگاه باشید، می‌توانید حداکثر بازده این محصول را با طراحی ایجاد کنید. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با طراحی کارت ویزیت اشاره می‌کنیم.

1. انتخاب فونت
 


جدا از احساس تحقیری که نسبت به فونت‌هایی مانند Comic Sans و Papyrus وجود دارد، بسیاری از مشتریان چندان روی فونت‌ها و طرح آنها فکر نمی‌کنند. پس چطور باید فونت‌ها را انتخاب کرد؟ مسئله اینجا بر سر این است که فونت سریف‌دار استفاده شود یا بدون‌سریف؟ اصولا فونت‌های سریف (دارای زائده‌های تزئینی حروف) را برای عنوان‌ها و تیترها و از فونت‌های سریف‌دار برای بدنه‌ی متن بکار گرفته می‌شود. باید توجه داشته باشید که در هرحال، از فونت یکسانی استفاده کنید. هرگز از فونت‌های مختلف و متفاوت استفاده نکنید. چونکه مشتریان شما بیشتر سردرگم خواهند شد و فردی که کارت ویزیت‌تان را دریافت می‌کند با مطالعه‌ی فونت‌های مختلف تاثیر منفی خواهد داشت. حتما سعی کنید از یک فونت یا در ‌‌نهایت از دو فونت استفاده کنید.
فونتی انتخاب کنید که افراد بتوانند آن را براحتی تشخیص دهند. حتما بین کلمات خود فاصله بگذارید، بدین ترتیب براحتی تشخیص داده خواهند شد. فاصله‌گذاری درست و صحیح باعث خواهد شد که مغز براحتی کلمات و معنا را تشخیص دهد. عنوان کارت ویزیت باید نسبت به متن پیام، درشت‌تر و ضخیم‌تر باشد.
موضوع دیگری که مطرح است هدف شماست. هدف شما از ارائه کارت ویزیت چیست؟ افراد گیرنده چه کسانی است؟ با توجه به این قضیه، کارت ویزیتی را طراحی خواهید کرد نسبت به بقیه بیشتر جلب توجه خواهد کرد.
با توجه به دایره فونت‌هایی که وجود دارد، همیشه چند نمونه از بهترین فونت‌ها را انتخاب کرده و آن را روی کارت درج کنید تا ببینید که کدام بهتر از آب درمی‌آید. همچنین می‌توانید از میان فونت‌ها، بسته به نیاز خود آنهایی را انتخاب کنید با حس و حال موردنظرتان نزدیکی دارند (مثلا از فونت بامزه، پرانرژی، اندوه‌ناک و غیره؟).

2. فضای سفید/فضای منفی
 


فضای سفید (یا اصطلاحا سفیدخوانی) یا‌‌ همان فضای منفی، مفهوم بسیار مهمی در طراحی است که بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها بدان کمتر توجه دارند. زمانی که به فاصله‌ی میان کلمات و خطوط اشاره می‌کنیم، منظور از فضای فاصله‌ای در مقیاس بسیار کوچک است اما فضای سفید در طراحی به فضای خالی در مقیاس بسیار بزرگ روی طرح گرافیکی اشاره دارد است.
هر دو فضای سفید (چه در متن، چه در طرح) اهمیت بسیاری دارند و نباید آنها را نادیده انگاشت. در صورتی که فضای سفید و خالی دارید، بدین معنی نیست که حتما باید آن را به نحوی پر کنید. هرچه فضای خالی کمتر باشد، بیشتر مخاطب سردرگم می‌شود.
موضوع مهم دیگر این است که هرچقدر فضای خالی بیشتری داشته باشید، طرح کارت ویزیت‌تان پیچیده و حرفه‌ای‌تر انگاشته می‌شود، همان طور هرچه فضای خالی بین کلمات کمتر باشد، جلوه‌ی سطح‌پایین و ناشیانه‌تری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از کارت ویزیت‌ها، به طور مینیمالیست طراحی می‌شوند.
فضای خالی عاملی است که بر سایر اِلمان‌های مهم طرح تاثیر بالایی می‌گذارد. با توجه به این قضایا، مقدار فضای خالی مناسب کارت ویزیت خود را بدرستی محاسبه کنید و با استفاده از فضای خالی روی الِمان‌های‌ مدنظر خود تاکید کنید.

3. روان‌شناسی رنگ‌ها
 


هیچ چیز مانند رنگ موجب محبوبیت و جذابیت طرح نمی‌شود، بنابراین با استفاده از روان‌شناسی، رنگ‌هایی را برای کارت ویزیت خود انتخاب کنید که تاثیرگذار باشند و پیام‌تان را انتقال دهند. مهم‌ترین ابزار برای استفاده از رنگ در لوگوی کارت ویزیت نمود می‌یابد که حتما باید روی کارت‌تان کار شود.
البته در بعضی مواقع، شما صرفا باید از رنگ سازمانی (رنگ‌های از قبل مشخص برای برندینگ) یک برند پیروی کنید و به مانور روی رنگ چندان نیازی ندارید. اما قبل از هر تصمیمی، اول چگونگی تعبیر رنگ‌ها از نگاه مخاطب توجه داشته باشید. ارزش‌های برند شما چیست؟ این ارزش‌ها تا چه حد می‌توانند با تاثیر عاطفی رنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کنند؟
به همه المان‌ها توجه داشته باشید، اما همچنین در نظر داشته باشید رنگ‌ها می‌توانند معانی بیشتری نسبت به ایده‌های سنتی نمادگرایانه‌ی آنها داشته باشند. به تاثیر و اهمیت رنگ‌ها در بازار کاری خودتان توجه کنید. گاهی اوقات لازم است که برندینگ دوباره‌ای برای برند خود صورت دهید!

4. شکل
 


شکل کارت ویزیت باید به گونه‌ای باشد که برند شما را تکمیل کند. به طور معمول همه کارت‌های ویزیت به شکل مستطیل طراحی می‌شوند چراکه این شکل کارت‌ها به‌راحتی در کیف پول و جاکارتی جا می‌شوند و اکثر مردم نیز چنین ذهنیتی دارند.
ولی برندهای معروف هم هستند که از اَشکال غیرمعمول نتیجه‌های بهتری گرفتند. اَشکال مختلف کارت ویزیت می‌توانند در زمینه‌های مناسب خود احساسات مختلفی را در مخاطبان برانگیزانند. دقیقا مانند رنگ، کارت ویزیت‌های گرد یا کارت‌های مستطیلی دور گرد می‌توانند پیام‌های عاطفی مثبتی مانند دوستی، عشق و اتحاد را به مخاطب انتقال دهند. در حالیکه کارت ویزیت‌های مربعی یا مستطیلی بیشتر بیانگر ثبات، قدرت، تخصص‌گرایی و کارامدی هستند.
نکته مهم: متناسب با پیام و هدف‌تان کارت ویزیت خود را طراحی کنید و بعد رنگ و شکل آن را متناسب با طرح کلی کارت ویزیت‌تان اعمال نکنید.
البته، میزان بودجه و وجود امکان طراحی و چاپ شکل انتخابی کارت ویزیت‌تان نیز از دیگر عواملی هستند که در این زمینه تاثیرگذار خواهند بود. کارت ویزیت‌هایی استاندارد نسبت به کارت ویزیت‌های دایکات ارزان‌تر هستند اما کارت ویزیت‌های دایکات، بهترین نتیجه را در پی دارند.  
فارغ از اینکه از چه طرح فونت، رنگ، شکل و فضای خالی استفاده می‌کنید، توجه کنید که اصلا دلبخواهی رفتار نکنید. هیچ‌وقت کلیشه‌ای رفتار نکنید. همیشه راه‌های بیشماری برای طراحی وجود دارد و شما می‌توانید با الهام از جنبه‌ها و روش‌های مختلف طراحی، کارت ویزیت منحصربفردی را طراحی کنید.
 



لینک به کانال تلگرام

مطالب مرتبط

به دنبال چه موضوعی هستید؟

اصول چاپ

پربازدیدترین مطالب


نصب پوستر بدون آسیب به دیوار یا پوستر!
6 بهمن 1395

نصب پوستر بدون آسیب به دیوار یا پوستر!

تحریریه همچاپ
طلاکوب سرد یا طلاکوب گرم، کدام بهتر است!
2 آذر 1395

طلاکوب سرد یا طلاکوب گرم، کدام بهتر است!

تحریریه همچاپ
نکات مهم روان‌شناسی کارت ویزیت
1 دی 1395

نکات مهم روان‌شناسی کارت ویزیت

تحریریه همچاپ
آناتومی کارت دعوت عروسی
20 آبان 1395

آناتومی کارت دعوت عروسی

تحریریه همچاپ
از جوهر‌های چاپی بیشتر بدانیم!
2 آذر 1395

از جوهر‌های چاپی بیشتر بدانیم!

تحریریه همچاپ
enamad
کانال تلگرام همچاپ
Hamchap.ir
Hamchap.ir