021-88323299021-88323299
service[at]hamchap.ir
جستجو
جستجو

| وبلاگ | عمومی


نکات طراحی لوگو‌ها برای تازه‌کار‌ها – بخش دوم

نکات طراحی لوگو‌ها برای تازه‌کار‌ها – بخش دوم

در بخش اول سه نکته‌ی مهم طراحی لوگو برای مبتدیان و تازه‌کارهای طراحی گرافیک را مطرح ساختیم و حالا اینجا نکات بیشتری را در این زمینه ارائه خواهیم نمود که اتفاقا اهمیت به مراتب بیشتری هم دارند. این موارد حداقل دانش موردنیاز برای رعایت بایدها و نبایدهای مسلم طراحی لوگو را در اختیار مبتدیان قرار می‌دهد که برعکس بسیاری از عناصر طراحی که عمدتا ذوقی و سلیقه‌ای برشمرده می‌شوند، این قواعد به خاطر دلایل روشن و واضحی به عنوان بایدها و نبایدهای بنیادی طراحی لوگو بشمار می‌روند.

شروع با طرح اولیه ساده و بی‌رنگ
وقتی طرح کلی و پایه‌ی لوگو را طراحی می‌کنید، کارتان را ساده شروع کنید و ایده‌ی خود را با رنگ مشکی بکشید. وقتی ساختار کلی و احساس لوگوی خود را خلق کردید، می‌توانید به اضافه‌ کردن دیگر جزئیات مانند رنگ و غیره بپردازید. با این کار می‌توانید نسخه‌های متفاوتی از لوگو را به صورت تمام رنگی، تک رنگ، یک رنگ سیاه بر زمینه سفید یا برعکس به مشتری خود عرضه کنید.

اجتناب از بکارگیری کلیپ آرت‌ها و تصاویر آماده
هنر آرایش یا همان Clip Art می‌تواند موجب صرفه‌جویی در زمان کارتان شود، ولی این نوع طراحی معمولا به عنوان نشانه‌ی بودجه اندک یا نبود وقت کافی در پروژه‌ی طراحی لوگو بشمار می‌رود. تا وقتی که ضرورتی وجود ندارد، از بکارگیری کلیپ آرت اجتناب کنید. اگر با این کار می‌توانید ایده و الهام بگیرید، استفاده از تصاویر آماده کلیپ آرت نیز یکی از شیوه‎‌های کار است. اما باید گفت که تصاویر آماده قطعا توسط دیگران هم بکار گرفته شده و خواهد شد و به همین دلیل، طراحی با کمک آنها به منزله‌ی این است که دیگر لوگوی شما تک و منحصربفرد نخواهد بود.

طراحی با نرم‌افزارهای گرافیکی برداری
لوگوی خود را در فرمت برداری یا وکتور (Vector) طراحی کنید، در غیر این صورت فقط لوگو را برای وب تولید و طراحی کنید. با نرم افزارهایی مثل Adobe Illustrator می‌توانید نسخه‌های بیشماری از فایل خود را در اندازه‌ها و نسبت‌های متفاوت ذخیره نموده و آنها را در هر زمینه‌ای استفاده نمایید. تغییردادن لوگوی برداری آسان‌تر از این است مجبور شوید که لوگوی خود را در فرمت Bitmap مبتنی بر پیکسل ویرایش و تغییر دهید. با برنامه‌های برداری می‌توانید بدون کاهش کیفیت، طراحی خود را در هر اندازه‌ای بزرگ و کوچک کنید، در حالی که لوگوهای تصویری مبتنی بر پیکسل بدین گونه نیستند. چاپگر‌ها، لوگوی برداری را بدون هیچ زحمتی چاپ می‌کنند.

اجتناب از طراحی لوگو با عبارت‌های شعاری
هرگز لوگوی خود را به صورت یک خط شعار یا عبارت طراحی نکنید. عبارات هم با لوگو یا برندینگ کمپانی‌ها در گذر زمان معمولا چندباری تغییر می‌کنند. اگر مشتری‌تان اطمینان دارد که عبارت برندینگ خود را هرگز تغییر نخواهد داد، پس در این صورت، از خواسته‌ی مشتری پیروی کنید. ولی حتما مشتری خود را از عواقب احتمالی این کار آگاه سازید و تا حد امکان مواظب باشید که در این دام گرفتار نشوید.

اجتناب مطلق از بکارگیری عکس‌ها
هرگز از عکس یا هر عنصر عکس‌گونه‌ای به عنوان عنصر اصلی طراحی لوگو استفاده نکنید. مگر اینکه بر اساس سفارش خود مشتری کار کنید. حتی در این صورت، باز وظیفه شماست که مشتری را از اشتباهش مطلع سازید. لوگوهای مبتنی بر عکس به سختی در بسیاری از رسانه‌ها بازتولید می‎‌شوند و عکس‌ در لوگو می‌تواند انعطاف‌پذیر و سازگاری لوگو را به شدت کاهش دهد.

مهم‌ترین نکته: کسب آگاهی و شناخت جامع از امور چاپی
کلیه روش‌های چاپی را بشناسید. بسیاری از گرافیست‌های طراح لوگو که با روش‌های چاپی آشنایی ندارند، تجربه‌های تلخی در این ضعف دانش چاپی خود داشته‌اند و اعتبار خود را سر دوباره‌کاری و طراحی ناشیانه‌ی خراب کردند. طراحی لوگو برای وب با طراحی لوگویی چاپی خیلی متفاوت است. در صورتی که سفارشی را در این رابطه قبول کرده‌اید، لوگوی شما باید بتواند با هر نوع رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد و شما موظفید که لوگوی خود را کاملا سازگار و منطبق با انواع رسانه‌های چاپی طراحی کنید. در غیر این صورت با عواقب مشکلات آن نیز روبرو خواهید شد.



مطالب مرتبط

سه مرحله‌ در طراحی استیکر
6 آبان 1395

سه مرحله‌ در طراحی استیکر

تحریریه همچاپ
رویه‌های روز گزينش تصاوير آماده در طراحی 2017
24 بهمن 1395

رویه‌های روز گزينش تصاوير آماده در طراحی 2017

تحریریه همچاپ

به دنبال چه موضوعی هستید؟

اصول چاپ

پربازدیدترین مطالب


دانلود مجموعه آیکون ها
2 آبان 1395

دانلود مجموعه آیکون ها

تحریریه همچاپ
شش منبع رایگان عالی برای طراحان گرافیک
20 آبان 1395

شش منبع رایگان عالی برای طراحان گرافیک

تحریریه همچاپ
راهنمای ایجاد سایه‌های خاکستری گرم و سرد
20 آبان 1395

راهنمای ایجاد سایه‌های خاکستری گرم و سرد

تحریریه همچاپ
راهنمای طراحی لب‌بر در چاپ
19 آبان 1395

راهنمای طراحی لب‌بر در چاپ

تحریریه همچاپ
سه مرحله‌ در طراحی استیکر
6 آبان 1395

سه مرحله‌ در طراحی استیکر

تحریریه همچاپ