اگر فکر میکنید که کراپ یک عکس به سادگی کاهش سایز عکس برای استفاده در صفحهبندی است، پس همهی امکاناتی را که کراپ عکس در اختیارتان میگذارد، از دست خواهید داد. ابزار کراپ را باید بهعنوان یک قاب نامرئی بشناسید که توجه چشم را بهسوی مهمترین جنبههای عکس هدایت میکند. برش مناسب و صحیح عکس میتواند روی جنبههای بصری آن تأثیر چشمگیری داشته باشد و حتی میتوان با آن احساسات مخاطب را متناسب با نیات و مقاصد خود جهت داد.
اگر کراپ در روش طراحی شما فقط به عنوان یک راهحل، نه یک امکان مطرح است، پس در مورد چگونگی استفاده از ابزار کراپ برای ايجاد روایت و انرژی در طرحهای چاپی شما توصیههایی وجود دارد كه بهتر است آنها را مطالعه بفرمایید.
کراپ عکسها برای بیان داستان
بدون توپ در قاب تصویر، بجای اینکه این سگ به دنبال گرفتن توپ باشد، فقط قیافه عجیبی خواهد داشت. دقت کنید که کراپ جزئیات مهم برای مفهوم اصلی تصویر را حذف نکند.
اعتقاد بر این است که یک عکس ارزشمندتر از هزار کلمه است. ابزار کراپ همان چیزی است که به شما قدرتی میدهد تا بتوانید همهی آن هزاران کلمه را بهصورت روایت تصویری تغییر دهید. تا زمانی که نمیدانید چه روایتی را بیان کنید، نمیتوانید بهدرستی کراپ عکس را شروع کنید. بالاخره باید چه پیامی را به مخاطب انتقال دهید؟
زمانی که عکسی را کراپ نمودید، توجه کنید که حتما روایت شما درست درآمده باشد. نباید جزئیاتی را برش دهید که ممکن است داستان یا پیام را تغییر دهد. همهی تکههای پازل داستان شما باید درست کنار هم چیده شود تا بیان درستی از تصویر مفروض خود ایجاد نمایید.
حذف جزئیات غیرضروری
بالون زردی که در این عکس وجود دارد حواس را زیاد منحرف میکند. کراپ آن باعث خواهد شد تا دوباره به موضوع توجه کنید.
این نکته هم اهمیت بسیاری دارد که جزئیات غیرضروری که ممکن است حواس مخاطب را در درک روایت داستانتان پرت کند حذف کنید. اگر دوست ندارید که عکس شما موضوع با سرگرمی و مسخرهبازی دیگران نشود، عناصر پسزمینه غیرضروری که توجه مخاطب را از موضوع اصلی منحرف میکنند، با چیز ديگري تغییر دهید یا حذف کنید. به لبههای عکس توجه کنید، چراکه دورترین بخشها نسبت به موضوع اصلی تصویر همان قسمتهایی هستند که عمدتا نادیده گرفته میشوند.
حواس انسان به راحتی منحرف میشود، چراکه چشمان ما طبیعتاً به قیافههای موجود در عکس جلب خواهد شد. اما چشمان ما همچنین اغلب جذب متن تصاویر هم میشود مخصوصاً زمانی که میتوانیم همه کلمه یا جمله را قرائت کنیم. هر چیزی که جریان عکس را درهم میشکند یا توجه ما را نسبت به موضوع منحرف میکند باید کراپ شود.
همیشه موضوع عکس خود را در وسط تصویر نگذارید
جايگذاري موضوع در مركز تصویر احساس یکنواختی، خستهکننده و سکون را منتقل میکند. از قانون یکسوم برای ایجاد علاقه استفاده کنید.
اگر عكسي كه كراپ میکنید، پرتره يا عكس روي ليوان باشد، هميشه لازم نيست موضوع کار خود را كاملا در مركز عكس قرار دهید. هميشه به خاطر داشته باشيد كه قانون سوم زماني بهکاررفته میشود كه عكسي را كراپ میکنید، پس مطمئن شويد كه موضوع شما در قسمتهایی باشد كه بيشتر جلبتوجه میکند.
كراپ در سطح چشم
حفظ نگاه سوژهی تصویرتان درست زیر خط یکسوم بالا موجب ایجاد جذابیت در تصویرتان میشود.
اگر بخواهید که سوژه تصویر خود را مانند تصاویر پرتره در مرکز قرار دهید، در این صورت چطور؟ قانون یکسوم در چنین مواردی هم کاربرد دارد. مطمئن شويد كه سوژه در وسط کادر و در سطح چشم سوژه قرار دارد (یکسوم از بالای تصویر رو به پايين یا یکسوم بالایی تصویر). اگر امكان دارد، بهترست چشمان سوژه را با دو خط متقاطع بالایی روي شبکهی قانون یکسوم قرار داشته باشد. این وضعیت احساس تماس چشمي را ایجاد میكند که برای مخاطب جذابیت و کششآفرین است.