021-88323299021-88323299
service[at]hamchap.ir
جستجو
جستجو

| وبلاگ | بهتر است بدانید


افزایش فروش با ارزان فروشی ـ بخش اول

افزایش فروش با ارزان فروشی ـ بخش اول

 

قیمت های پایین همیشه عده ای از مردم را راضی نگه می دارد و صد البته قیمت های بالا گاهی اوقات مردم را از خرید کالاها و خدمات باز می دارد. در این مقاله ارزان فروشی و گران فروشی را بررسی می کنیم.

خوب می دانید که کیفیت کالاها تعیین کننده قیمت آنهاست، توجه داشته باشید که تنها عامل ارزان فروشی و گران فروشی کیفیت کالاها  و خدماتی است که شما به مشتریان خود ارائه می کنید.

قیمت گذاری کالاها براساس مقایسه کیفیت

قیمت پایین به طور یقین نمی تواند باعث افزایش فروش شود.پس چه چیزی باعث افزایش قیمت کالاها می شود؟مشتریان با مقایسه کیفیت کالاها و خدمات متوجه افزایش قیمت آنها می شوند. در این مقاله این قضیه را بررسی می کنیم.

اولین سوالی که من به عنوان مشتری از فروشنده یک کالا یا خدمت می پرسم قیمت است. قیمت یک عدد است که می شود آن را با چانه زنی بالا و پایین کرد و در یک جای مشخص به توافق رسید یا اصلا از خرید منصرف شد.

وقتی احساس می کنم قیمت یک کالا گران است برای این گران بودن یک عدد "مرجع" در ذهن دارم که قیمت آن کالای مشخص را با آن مرجع "قیاس" می کنم و اگر این دو خیلی با هم فاصله داشته باشند احساس می کنم که قیمت کالا گران است و اگر نزدیک به هم باشند احساس و قضاوت من این است که قیمت این کالا مناسب است.

مبنای قیمت کالاها و خدمات

برای هر کالا یا خدمت در بازار آزاد و سالم یک یا چند رقیب وجود دارد که با هم در حال رقابت هستند. تولید کنندگان یک کالای مشخص مثلا "تلفن همراه" با برند های مختلف در یک بازار آزاد حضور دارند و به عنوان یک خریدار اگر مثلا یک میلیون تومان پول برای خرید تلفن همراه اختصاص داده باشم، بعد از ورود به این بازار از برند های مختلف و تولیدات آنها دیدن کرده و قیمت ها را بررسی می کنم. در ذهن من آنچه که به عنوان قیمت مرجع وجود دارد مدلی از یک برند به نام مثلا "X" است که قیمت آن را از قبل می دانم و وقتی در بازار تلفن همراه در حال دیدن انواع و اقسام برند ها و مدل ها هستم قیمت هر کدام از آنها را با قیمت " X" مقایسه و قضاوت می کنم که آیا این موبایل دارای قیمت مناسب هست یا نه! من شاید اصلا توانایی خرید " X" را هم نداشته باشم اما این امکان را دارم که از آن به عنوان مرجع استفاده کرده و تلفن همراهی متناسب  با بودجه و نیازم خریداری کنم.

اما این کالای " X" چگونه در ذهن من به عنوان ایده آل و مرجع تعیین شده است؟ جواب در یک کلمه است: "کیفیت"! در واقع قیمت درست یک کالا در یک بازار رقابتی و آزاد به کیفیت آن بستگی دارد. البته عوامل دیگر همچون میزان دسترسی به کالا و همین طور خدمات پس از فروش نیز در قیمت تاثیر دارند اما فرض ما در اینجا وجود شرایط  واقعی یک بازار آزاد و رقابتی است.

یکی از فنون مهمی که به بازاریابان و فروشندگان حرفه ای کالاها و خدمات آموزش داده می شود فروش آن کالا یا خدمت با استفاده از کیفیت آن است. بازار یاب و فروشنده ی حرفه ای می داند که کالای او دارای چه ویژگی ها و مزیت هایی است که کالای رقیب فاقد آنها است. او با تاکید بر همین ویژگی ها سعی دارد تا در ذهن مشتری به عنوان انتخاب اول جای بگیرد. مجموعه ی این ویژگی ها و مزیت ها میزان کیفیت کالا را در ذهن مشتری تعیین می کند و این کار اصلی فروشنده و بازاریاب است تا بتواند درک و دریافت مشتری را از کیفیت کالای خود بالا ببرد. هدف اصلی از تبلیغات تجاری نیز همین است که یک نام، برند و مدل در ذهن مشتری جا بیفتد و آشنا به نظر برسد تا در هنگام انتخاب میان برند ها و مدل های مختلف، در خرید آن برند تبلیغ شده تردید نکند.

یکی از فنون مهمی که به بازاریابان و فروشندگان حرفه ای کالاها و خدمات آموزش داده می شود فروش آن کالا یا خدمت با استفاده از کیفیت آن است. بازار یاب و فروشنده ی حرفه ای می داند که کالای او دارای چه ویژگی ها و مزیت هایی است که کالای رقیب فاقد آنها است. با تاکید بر همین ویژگی ها سعی دارد تا در ذهن مشتری به عنوان انتخاب اول جای بگیرد. مجموعه ی این ویژگی ها و مزیت ها میزان کیفیت کالا را در ذهن مشتری تعیین می کند و این کار اصلی فروشنده و بازاریاب است تا بتواند درک و دریافت مشتری را از کیفیت کالای خود بالا ببرد. هدف اصلی از تبلیغات تجاری نیز همین است که یک نام، برند و مدل در ذهن مشتری جا بیفتد و آشنا به نظر برسد تا در هنگام انتخاب میان برند ها و مدل های مختلف، در خرید آن برند تبلیغ شده تردید نکند.

 



مطالب مرتبط

جوزف مولر بروکمان
4 خرداد 1396

جوزف مولر بروکمان

تحریریه همچاپ
توانایی های طراحان وب ـ بخش دوم
28 خرداد 1396

توانایی های طراحان وب ـ بخش دوم

تحریریه همچاپ

به دنبال چه موضوعی هستید؟

اصول چاپ

پربازدیدترین مطالب


نصب پوستر بدون آسیب به دیوار یا پوستر!
6 بهمن 1395

نصب پوستر بدون آسیب به دیوار یا پوستر!

تحریریه همچاپ
طلاکوب سرد یا طلاکوب گرم، کدام بهتر است!
2 آذر 1395

طلاکوب سرد یا طلاکوب گرم، کدام بهتر است!

تحریریه همچاپ
از جوهر‌های چاپی بیشتر بدانیم!
2 آذر 1395

از جوهر‌های چاپی بیشتر بدانیم!

تحریریه همچاپ
طراحی تقویم جیبی
27 مهر 1395

طراحی تقویم جیبی

تحریریه همچاپ
ماشین و اجزاء چاپ افست – بخش اول
3 آذر 1395

ماشین و اجزاء چاپ افست – بخش اول

تحریریه همچاپ